Ana içeriğe atla

Beyinsiz Fenerbahçe!

Satış Noktasında Pazarlama ve Perakendecilik Ölçümleri





1980’li yıllarda perakende sektörü, mağaza kasalarında kullanılan tarama teknolojisinden gelen satış noktası datalarına bağlı olarak çok büyük değişiklikler yaşamaya başladı. Tarama teknolojisi ilk önce yalnızca stok yönetimi ve merkezi fiyatlandırma için kullanılıyordu. Fakat 1980’li yıllarda artık tarayıcı dataları, tüketicilerin satın alma davranışları, marka tercihleri, fiyat ve promosyonlar ile mağaza içi satış faaliyetlerinin etkilerini anlamaya yardımcı olmak için kullanılmaya başladı. Bu ölçüm tekniği, perakendecilik sektörünün ve satış noktasında pazarlamanın kaderini tam anlamıyla değiştirdi. Bu veriler ve datalar sayesinde pazarlamada pop yöntemi ve pop reklam uygulamaları değişikliğe uğradı.

Tarama Teknolojisi Değişim Rüzgarları Başlatıyor

Tarayıcı verilerinin tüketici davranışlarını, marka tercihlerini, fiyat, promosyon ve mağaza içi satış faaliyetlerinin etkisini anlamak için kullanılmaya başlanması pazarlama harcamalarının büyük bir kısmının satış noktasında pazarlama alanına kaymasını sağladı. Artık tüm tüketicilerin değil tek tek tüketicilerin satın alma alışkanlıklarını ve satın alma davranışlarını ölçümlemek mümkün. Yani perakendede alışveriş yapan müşterilerin satın alma verileri artık bireysel olarak değerlendirilebiliyor. Böylece yalnızca tüketici davranışları, marka tercihleri, fiyat, promosyon ve mağaza içi satış faaliyetleri ölçümlenmiyor. Aynı zamanda tüketici harcamaları ve marka sadakati geliştiren müşterilerin etkileri de net olarak araştırılabiliyor. Çok yakın bir gelecekte, perakendeciler, alışveriş yapan müşterilere, müşterilerin satın alma eğilimlerini baz alan selektif pazarlama çalışmaları ve promosyonları sunacak. Böylece müşteri yönetme becerilerini en üst düzeyde arttıracaklar. Bu öngörü gerçekleştiğinde ise müşteri satın alma verilerinin toplanmasını ve kullanım hakkını perakendeciler kontrol ettiği için, perakendecilerin ve point of purchase yani satış noktasında pazarlamanın gücü artacak. Günümüzde müşterilere dair database sistemine erişim sağlanabildiği için, satış noktasında pazarlama gittikçe müşteriye özel reklam, pazarlama, tanıtım, iletişim ve faaliyetlere yoğunlaşıyor. Bu durum, perakendeciliğin önemi pazarlama noktasında kritik bir noktaya taşıyor.

Satış Noktasında Pazarlama Verileri

Pazarlamada en önemli konu yapılan faaliyetleri ölçümlemek ve somut tabloyu net bir şekilde görmektir. Pazarlama, geçmişte ne yazık ki ölçümleme konusunda zayıf ve yetersiz kalmıştır. Fakat şu anda, pazarlamada etkin olan veri toplama sistemleri büyük bir kontrol gücü sağlıyor. Pazarlama sektöründe, yavaş yavaş ölçümleme ve finansal durumların istatistiklerinin çıkartılması kural haline geliyor. Kalite ölçümleriyle ilgili gelişmelerin yaşandığı pazarlama, doğru hedefleme yapmaya ve daha amaca uygun pazarlama harcamaları yapmaya yardımcı oluyor. Bu durum kaynakların daha verimli kullanılması ve karlılık anlamlarına geliyor.
Ölçüme dair kilit noktalar: müşteri karlılığı, marka değeri, müşteriye dair geri dönüş analizidir. Müşteri karlılığı; müşterilerin bireysel düzlemde üretici ve perakendecinin ciro ve karına parasal olarak yaptığı katkının hesaplanmasını içeriyor. Marka değeri; markaların ekonomik değerinin ve pazarlama iletişiminin marka değeri yaratmadaki rolünün değerlendirilmesini içeriyor. Müşteriye dair geri dönüş analizi ise; mağaza için stand, kupon ve ürün ya da hizmet özelliklerine dair tanıtım gibi farklı pazarlama stratejilerinin ciroya sağladığı finansal katkılarını, bağımsız pazarlama unsurları ve bunların bir bütün olarak analiz edilmesini kapsıyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Pop Malzemeleri Nelerdir?

Pop malzemeleri ; özellikle perakende sektöründe ticari pazarlama, pop pazarlama ve satış departmanlarında sıkça kullanılan bir terimdir. Pop malzemelerine değer kazandıran merchandiser ve merchandiser marketing yine bu alanda önemlidir. İngilizce açılımı ‘ Point of Purchase ’ olan pop yani Türkçesi ‘Satın Alma Noktası’ olarak tanımlanır. Pop pazarlama ise satış noktasında pazarlama anlamında da kullanılır. Pop malzemeleri aslında pazarlamanın üslubunu ve karakterini oluşturur. Pop Malzemeleri Çeşitleri Nelerdir? Raf ayracı, dolap giydirme, kasa önü stand, masa üstü stand, sepet, fiyat etiketi, asalak stand, palet eteği, şömine ve titrek gibi şekillerde karşımıza çıkan pop malzemeleri doğru yerde, doğru zamanda ve doğru teknikler ile kullanıldığı zaman satışların muhteşem bir biçimde artmasına yardımcı olur. Örneğin tüketiciler masa üstü standlarında ve kasa önü standlarında birçok küçük ürün satın alır. Doğru tanzim ve doğru teşhir ürünleri sattırır. Tüketicilerin doğru...

POP Pazarlama Nedir?

Pop pazarlama yani satış noktasında pazarlama son yıllarda git gide popülerleşen bir kavramdır. Pazarlama; günümüzün dijitalleşen dünyasında pazar araştırması, fiyatlandırma, hizmet sunumu, ürün geliştirme ve pazarlama iletişimi gibi karmaşık süreçlere doğru evrildi. Bu süreçte tüketici içgörüsü ve marka stratejisi gibi iki kavram belirgin hale gelmeye başladı. İşte bu noktada point of purchase diye adlandırılan pop pazarlama önem kazandı. Peki p.o.p nedir ? Point of Purchase kavramının kısaltılmış hali olan bu kavram Türkçe’ye satış noktasında pazarlama olarak çevriliyor. Yani pop nedir kısaca bahsedecek olursak müşterinin tam ihtiyaç duyacağı noktada satış anlamına gelir. Yağmur yağarken şemsiyecilerin bir anda ortaya çıkıp şemsiye satması pop pazarlama yöntemine örnek teşkil eder. Tüketici İçgörüsü ve Marka Stratejisinin Buluşma Noktası: Pop Pazarlama Tüketici içgörüsü; tüketicinin istek, arzu, beklenti, özlem ve motivasyonlarının, satın alma ve tüketim davranışlar...

Perakendecilik Nedir?

Perakendecilik ; mal ve hizmetlerin, bir firma vasıtasıyla tek tek ya da birkaç parça halinde tüketiciye satılmasıdır. Perakendecilik nedir sorusunun cevabı budur. Perakendecilik tanımı nda tüketici ve tüketicinin satın alma kararı büyük önem taşır. Rekabetin çok yoğun olduğu perakendecilik sektörü bu yüzden pazarlamanın uzmanlık alanına girer. Günümüzde perakendecilik türleri çok fazladır. Mağazalı perakende kurumları, bağımsız mağazalar, birleşik perakendeler, zincir mağazalar, AVMler, süpermarketler, hipermarketler, köşe mağazacılığı, indirim mağazaları ve franchise’lar perakendecilik çeşitleri arasında sayılabilir. Pek çok sektörde olduğu gibi günümüzde birçok büyük perakendecilik zinciri, küçük ve bağımsız perakendecileri işinden ediyor. Bugün dünyada ve Türkiye’de birçok perakende zinciri küresel olarak yayılıyor. Eczanelerden, marketlere, akaryakıt istasyonlarına ve restoranlara kadar ürün ve hizmet sektörlerinin tüm alanlarında küresel bir zincir anlayışı piyasayı do...