Perakendecilik Nedir?
Perakendecilik; mal ve hizmetlerin, bir firma vasıtasıyla tek tek ya da birkaç parça halinde tüketiciye satılmasıdır. Perakendecilik nedir sorusunun cevabı budur. Perakendecilik tanımında tüketici ve tüketicinin satın alma kararı büyük önem taşır. Rekabetin çok yoğun olduğu perakendecilik sektörü bu yüzden pazarlamanın uzmanlık alanına girer. Günümüzde perakendecilik türleri çok fazladır. Mağazalı perakende kurumları, bağımsız mağazalar, birleşik perakendeler, zincir mağazalar, AVMler, süpermarketler, hipermarketler, köşe mağazacılığı, indirim mağazaları ve franchise’lar perakendecilik çeşitleri arasında sayılabilir.
Pek çok sektörde olduğu gibi günümüzde birçok büyük perakendecilik zinciri, küçük ve bağımsız perakendecileri işinden ediyor. Bugün dünyada ve Türkiye’de birçok perakende zinciri küresel olarak yayılıyor. Eczanelerden, marketlere, akaryakıt istasyonlarına ve restoranlara kadar ürün ve hizmet sektörlerinin tüm alanlarında küresel bir zincir anlayışı piyasayı domine ediyor. Bu durum özellikle üreticiler için büyük zincir mağazaların domine ettiği bir tüketici pazarına girmek anlamına geliyor. Büyük zincir perakendeciler yalnızca pazarı değil tüm dağıtım ağları, müşteri iletişim kanalları ve tüketici satın alma davranışlarını da kontrol ettiğini düşünürsek küçük perakendecilerin pek de yaşama şansı kalmıyor.
Perakendeciliğin Medya Üretimi
Artık günümüzde perakendecilik sektörü o kadar gelişti ki geleneksel medya pazarlamasının yanı sıra alışılmadık yöntemler denenmeye başlandı. Geleneksel medya ve reklam stratejileri hala çok önemli. Çünkü markaların, tüketiciye ulaşması ve tanıtımlarının yapılması gerekiyor. Fakat bunun yanı sıra örneğin karmaşık bir ürün ya da hizmet sunan perakendiciler, ürün ve hizmetlerinin tanıtımına ilişkin karmaşık süreçleri mağaza içi ürün tanıtım videoları yayınlayarak medya üretmeye başladılar.
Deneyimsel Perakendecilik
Günümüzde artık birçok perakendeci, ürün ve hizmetlerin satıldığı geleneksel mağaza anlayışını değiştiriyor. Artık perakendeciler, müşterilere bir ürün ya da hizmet değil bir deneyim satıyorlar. Tüketicilerin bir deneyimin keyfini çıkardığı yer olarak tasarlanan mağazalar, tüketicilerin satın alma kararlarını olumlu yönde etkiliyor. Halka açık çeşitli etkinliklere ve eğlenceli faaliyetlere yer veren alışveriş merkezleri, bilgilendirici program ve ürün tanıtımlarına yer veren açıkhava mağazaları deneyimsel perakendecilik anlayışının başarılı örnekleri arasında bulunuyor. Bu durumda artık yalnızca kaliteli ürün ve hizmetleri, tüketicilere sunmak yeterli olmuyor. Onlara en iyi deneyimi yaşatacak fikirler bulmak gerekiyor. Sonuçta satış noktasında pazarlama, yalnızca bir ürün ya da hizmetin satışını sağlamak için değil, aynı zamanda müşterinin mağazada yaşadığı deneyimi mükemmel hale getirmek için, geleneksel yöntemlerin dışında fikirler bulması gerekiyor.
Yorumlar
Yorum Gönder